زبان دارت Dart

آموزش ساخت حلقه در زبان برنامه نویسی دارت Dart

حلقه های تکرار یکی از بخش های پایه ای در تمام زبان های برنامه نویسی میباشد که باید با آن آشنا باشید.

از حلقه ها برای انجام عملیات های تکراری استفاده میکنیم که با کمک این قابلیت نیازی به نوشتن های کدهای تکراری نداریم.

قبل از آموزش فلاتر و شروع به طراحی اپلیکیشن نیاز دارید تا به شکل اساسی و پایه با مباحث برنامه نویسی دارت آشنا باشید.

مفهوم حلقه تکرار در برنامه نویسی

در برنامه‌نویسی، حلقه‌ها (Loops) یک ساختار کنترلی هستند که اجازه می‌دهند یک بلوک از کد را تکرار کنید تا زمانی که شرط مشخص شده برآورده نشود. از حلقه‌ها برای اجرای عملیات یک تعداد مشخصی بار، یا تا زمانی که یک شرط خاص برقرار باشد، استفاده می‌شود.

هر حلقه معمولاً شامل سه بخش است:

  1. شروط شروع (Initialization): این بخش شامل ایجاد یک متغیر کنترلی است که به عنوان شمارنده (counter) عمل می‌کند و مقدار اولیه آن تعیین می‌شود.
  2. شرط تکرار (Condition): در این بخش یک شرط منطقی تعیین می‌شود که تعیین می‌کند آیا حلقه باید اجرا شود یا نه. اگر شرط برقرار باشد، بلوک کد حلقه اجرا می‌شود و شمارنده بروزرسانی می‌شود؛ در غیر این صورت حلقه به پایان می‌رسد.
  3. عملیات پس از هر بار تکرار (Update): این بخش شامل عملیاتی است که پس از هر بار تکرار باید انجام شود، اغلب این بخش برای بروزرسانی شمارنده استفاده می‌شود تا به تدریج شرط تکرار نادرست شود و حلقه خاتمه یابد.

فرض کنید نیاز داریم اسم 10 تا کاربر و دریافت و ذخیره کنیم, به نظر شما چیکار میکنیم؟ اولین کاری که به ذهن یک شخص تازه وارد در برنامه نویسی میرسد نوشتن کد دریافت اطلاعات از کاربر به تعداد 10 بار می باشد.

خب اگر ما نیاز داشته باشیم اسم 50 نفر و دریافت کنیم چی؟ آیا باید 50 بار یک کد و تکرار کنیم؟ طبیعتا منطقی نیست به هیچ وجه.

در خیلی از موارد نیز مقدار تعداد تکرار یا حالت های مورد نظر را نمیدانیم برای مثال در پیمایش یک لیست از قبل اندازه لیست را احتمالا نمیدانیم بنابراین امکان نوشتن چنین برنامه ای بدون حلقه ها امکان پذیر نیست.

در این زمان ما از مفهومی به نام حلقه (Loop) استفاده می کنیم. حلقه ها کارهای تکراری که ما نیاز داریم و انجام می دهند و کافیست فقط یک بار کدی که نیاز دارید و بنویسید و بعد از آن همه چیز و به حلقه ها بسپارید تا انجام دهند.

انواع حلقه های تکرار در زبان دارت

نوع‌های متداول حلقه‌ها در برنامه‌نویسی شامل موارد زیر هستند:

  1. حلقه while: در این نوع حلقه، ابتدا شرط تکرار ارزیابی می‌شود و اگر شرط برقرار باشد، بلوک کد حلقه اجرا می‌شود.
  2. حلقه for: حلقه‌های for معمولاً برای تکرار یک بلوک کد بر اساس یک شمارنده تعداد دفعات تکرار استفاده می‌شوند.
  3. حلقه do-while: این نوع حلقه ابتدا بلوک کد را اجرا می‌کند و سپس شرط تکرار را ارزیابی می‌کند. اگر شرط برقرار باشد، حلقه ادامه می‌یابد وگرنه به پایان می‌رسد.

استفاده از حلقه‌ها در برنامه‌نویسی به کد نویسی کمک می‌کند تا عملیات‌ها را بهبود دهد و کد را کوتاه‌تر و قابل فهم‌تر کند. با استفاده از حلقه‌ها، می‌توانید عملیات‌های متعددی را در یک بار اجرا کنید و کد خود را بهبود دهید.

حلقه While در زبان ندارت

به عنوان اولین مثال حلقه While را در زبان برنامه نویسی دارت پیاده سازی میکنیم.

حلقه while در زبان برنامه‌نویسی دارت (Dart) یک ساختار کنترلی است که بلوک کد را تا زمانی که یک شرط مشخص برآورده شود، تکرار می‌کند. محاذبه حلقه while به صورت زیر است:

while (condition) {
  // بلوک کد که تکرار می‌شود
}

در اینجا، condition یک شرط منطقی است که قبل از هر بار تکرار ارزیابی می‌شود.

اگر شرط برقرار باشد، بلوک کد داخل حلقه اجرا می‌شود و پس از اجرای بلوک کد، دوباره شرط بررسی می‌شود و اگر شرط هنوز برقرار باشد، حلقه ادامه پیدا می‌کند.

اگر شرط نادرست شود، اجرای حلقه به پایان می‌رسد و برنامه به خطوط بعدی ادامه می‌یابد.

برای شروع با هم نحوه ایجاد حلقه While را بررسی می کنیم.

var b=5;
while(b>0){
    print('Hi');
    b--;
    
}

برای ساخت حلقه از کلمه کلیدی While استفاده می کنیم.

برای حلقه هایی که ایجاد می کنیم باید حتما یک شرط توقف قرار دهیم در غیر اینصورت تا بی نهایت کد های ما اجرا می شوند. داخل پرانتز نوشته ایم که حلقه تا زمانی ادامه داشته باشد که متغیر b از عدد صفر بزرگتر باشد.

متغیر b در ابتدا مقدار 5 را دارد با هربار اجرا شدن while یک عدد از b کم می شود تا زمانی که مقدار آن به 0 می رسد و دیگه چون شرط برقرار نیست وارد بلوک while برنامه نمی شود پس یعنی عبارت Hi پنج بار به کاربر نمایش داده می شود.

حلقه Do While

var b=5;
Do(){
    print('Hi');
    b--;
    
}while(b>0)

مثال قبلی را با do while پیاده سازی کردیم در این روش برنامه ابتدا کدهای ما که در بلوکdo نوشته شده اند را انجام می دهد و سپس شرط توقف را بررسی می کند. یعنی do while همیشه یک بار بیشتر از while اجرا می شود پس کد بالایی که نوشتیم به کاربر 6 بار پیغام Hi را نمایش می دهد.

حلقه For در زبان برنامه نویسی دارت

روش آخر که بیشتر استفاده می شود حلقه For است.

حلقه for در زبان برنامه‌نویسی دارت (Dart) یکی از ساختارهای کنترلی است که برای تکرار یک بلوک کد بر اساس یک شمارنده تعداد دفعات تکرار استفاده می‌شود. محاذبه حلقه for به صورت زیر است

for (initialization; condition; update) {
  // بلوک کد که تکرار می‌شود
}

در ساختار بالا:

  1. initialization: مرحله‌ای است که قبل از ورود به حلقه اجرا می‌شود و معمولاً یک متغیر کنترلی (مانند شمارنده) را مقداردهی اولیه می‌کند.
  2. condition: این یک شرط منطقی است که قبل از هر بار تکرار ارزیابی می‌شود. اگر شرط برقرار باشد، بلوک کد داخل حلقه اجرا می‌شود و اگر شرط نادرست شود، حلقه به پایان می‌رسد.
  3. update: این یک مرحله است که پس از هر بار اجرای بلوک کد داخل حلقه اجرا می‌شود و برای بروزرسانی متغیرهای مربوط به شمارنده استفاده می‌شود.

مثال: چاپ اعداد از 1 تا 5 با استفاده از حلقه for در دارت.

void main() {
  for (int i = 1; i <= 5; i++) {
    print(i);
  }
}

در این مثال، از حلقه for استفاده شده است تا اعداد از 1 تا 5 را چاپ کند. شمارنده i با مقدار 1 مقداردهی اولیه می‌شود.
سپس شرط i <= 5 بررسی می‌شود و اگر این شرط برقرار باشد، بلوک کد داخل حلقه اجرا می‌شود و عدد i چاپ می‌شود.

در هر دور از حلقه، مقدار i به میزان یک واحد افزایش می‌یابد. وقتی i به 6 برسد و شرط i <= 5 نادرست شود، حلقه به پایان می‌رسد و برنامه به خطوط بعدی ادامه می‌یابد.

Hesam

Recent Posts

گیتهاب اکشن چیست؟ آموزش استفاده از گیتهاب اکشن در برنامه نویسی فلاتر

گیتهاب اکشن GitHub Actions یکی از ابزارهای گیتهاب است که به شما کمک می‌کنه تا…

2 هفته ago

آموزش افزایش سرعت اجرای وب اپلیکیشن های فلاتر

اگر یک برنامه نویس فلاتر هستید و با از نسخه وب اپلیکیشن پروژتون استفاده میکنید…

1 ماه ago

آموزش جامع انتشار اپلیکیشن اندروید و فلاتر در فروشگاه گوگل پلی Google play

به عنوان یک برنامه نویس فلاتر یا اندروید بعد از اتمام پروسه طراحی اپلیکیشن نیاز…

2 ماه ago

دانلود سورس کد رابط کاربری اپلیکیشن فلاتر پروژه پادکست

طراحی رابط کاربری اپلیکیشن پادکست خود را با استفاده از این کیت توسعه UI/UX فلاتر…

3 ماه ago

فایربیس چیست؟ معرفی سرویس ابری Firebase و کاربردهای آن

فایربیس، پلتفرمی قدرتمند از شرکت گوگل برای توسعه و مدیریت برنامه‌های موبایل و وب است.…

3 ماه ago

آموزش پیاده سازی Method Channel در فلاتر + فیلم

فلاتر یک فریم ورک برنامه نویسی چندسکویی است که این امکان را برای برنامه نویس…

3 ماه ago