حلقه های تکرار یکی از بخش های پایه ای در تمام زبان های برنامه نویسی میباشد که باید با آن آشنا باشید.
از حلقه ها برای انجام عملیات های تکراری استفاده میکنیم که با کمک این قابلیت نیازی به نوشتن های کدهای تکراری نداریم.
قبل از آموزش فلاتر و شروع به طراحی اپلیکیشن نیاز دارید تا به شکل اساسی و پایه با مباحث برنامه نویسی دارت آشنا باشید.
در برنامهنویسی، حلقهها (Loops) یک ساختار کنترلی هستند که اجازه میدهند یک بلوک از کد را تکرار کنید تا زمانی که شرط مشخص شده برآورده نشود. از حلقهها برای اجرای عملیات یک تعداد مشخصی بار، یا تا زمانی که یک شرط خاص برقرار باشد، استفاده میشود.
هر حلقه معمولاً شامل سه بخش است:
فرض کنید نیاز داریم اسم 10 تا کاربر و دریافت و ذخیره کنیم, به نظر شما چیکار میکنیم؟ اولین کاری که به ذهن یک شخص تازه وارد در برنامه نویسی میرسد نوشتن کد دریافت اطلاعات از کاربر به تعداد 10 بار می باشد.
خب اگر ما نیاز داشته باشیم اسم 50 نفر و دریافت کنیم چی؟ آیا باید 50 بار یک کد و تکرار کنیم؟ طبیعتا منطقی نیست به هیچ وجه.
در خیلی از موارد نیز مقدار تعداد تکرار یا حالت های مورد نظر را نمیدانیم برای مثال در پیمایش یک لیست از قبل اندازه لیست را احتمالا نمیدانیم بنابراین امکان نوشتن چنین برنامه ای بدون حلقه ها امکان پذیر نیست.
در این زمان ما از مفهومی به نام حلقه (Loop) استفاده می کنیم. حلقه ها کارهای تکراری که ما نیاز داریم و انجام می دهند و کافیست فقط یک بار کدی که نیاز دارید و بنویسید و بعد از آن همه چیز و به حلقه ها بسپارید تا انجام دهند.
نوعهای متداول حلقهها در برنامهنویسی شامل موارد زیر هستند:
استفاده از حلقهها در برنامهنویسی به کد نویسی کمک میکند تا عملیاتها را بهبود دهد و کد را کوتاهتر و قابل فهمتر کند. با استفاده از حلقهها، میتوانید عملیاتهای متعددی را در یک بار اجرا کنید و کد خود را بهبود دهید.
به عنوان اولین مثال حلقه While را در زبان برنامه نویسی دارت پیاده سازی میکنیم.
حلقه while در زبان برنامهنویسی دارت (Dart) یک ساختار کنترلی است که بلوک کد را تا زمانی که یک شرط مشخص برآورده شود، تکرار میکند. محاذبه حلقه while به صورت زیر است:
while (condition) {
// بلوک کد که تکرار میشود
}
در اینجا، condition
یک شرط منطقی است که قبل از هر بار تکرار ارزیابی میشود.
اگر شرط برقرار باشد، بلوک کد داخل حلقه اجرا میشود و پس از اجرای بلوک کد، دوباره شرط بررسی میشود و اگر شرط هنوز برقرار باشد، حلقه ادامه پیدا میکند.
اگر شرط نادرست شود، اجرای حلقه به پایان میرسد و برنامه به خطوط بعدی ادامه مییابد.
برای شروع با هم نحوه ایجاد حلقه While را بررسی می کنیم.
var b=5;
while(b>0){
print('Hi');
b--;
}
برای ساخت حلقه از کلمه کلیدی While استفاده می کنیم.
برای حلقه هایی که ایجاد می کنیم باید حتما یک شرط توقف قرار دهیم در غیر اینصورت تا بی نهایت کد های ما اجرا می شوند. داخل پرانتز نوشته ایم که حلقه تا زمانی ادامه داشته باشد که متغیر b از عدد صفر بزرگتر باشد.
متغیر b در ابتدا مقدار 5 را دارد با هربار اجرا شدن while یک عدد از b کم می شود تا زمانی که مقدار آن به 0 می رسد و دیگه چون شرط برقرار نیست وارد بلوک while برنامه نمی شود پس یعنی عبارت Hi پنج بار به کاربر نمایش داده می شود.
var b=5;
Do(){
print('Hi');
b--;
}while(b>0)
مثال قبلی را با do while پیاده سازی کردیم در این روش برنامه ابتدا کدهای ما که در بلوکdo نوشته شده اند را انجام می دهد و سپس شرط توقف را بررسی می کند. یعنی do while همیشه یک بار بیشتر از while اجرا می شود پس کد بالایی که نوشتیم به کاربر 6 بار پیغام Hi را نمایش می دهد.
روش آخر که بیشتر استفاده می شود حلقه For است.
حلقه for در زبان برنامهنویسی دارت (Dart) یکی از ساختارهای کنترلی است که برای تکرار یک بلوک کد بر اساس یک شمارنده تعداد دفعات تکرار استفاده میشود. محاذبه حلقه for به صورت زیر است
for (initialization; condition; update) {
// بلوک کد که تکرار میشود
}
در ساختار بالا:
initialization
: مرحلهای است که قبل از ورود به حلقه اجرا میشود و معمولاً یک متغیر کنترلی (مانند شمارنده) را مقداردهی اولیه میکند.condition
: این یک شرط منطقی است که قبل از هر بار تکرار ارزیابی میشود. اگر شرط برقرار باشد، بلوک کد داخل حلقه اجرا میشود و اگر شرط نادرست شود، حلقه به پایان میرسد.update
: این یک مرحله است که پس از هر بار اجرای بلوک کد داخل حلقه اجرا میشود و برای بروزرسانی متغیرهای مربوط به شمارنده استفاده میشود.مثال: چاپ اعداد از 1 تا 5 با استفاده از حلقه for در دارت.
void main() {
for (int i = 1; i <= 5; i++) {
print(i);
}
}
در این مثال، از حلقه for استفاده شده است تا اعداد از 1 تا 5 را چاپ کند. شمارنده i
با مقدار 1 مقداردهی اولیه میشود.
سپس شرط i <= 5
بررسی میشود و اگر این شرط برقرار باشد، بلوک کد داخل حلقه اجرا میشود و عدد i
چاپ میشود.
در هر دور از حلقه، مقدار i
به میزان یک واحد افزایش مییابد. وقتی i
به 6 برسد و شرط i <= 5
نادرست شود، حلقه به پایان میرسد و برنامه به خطوط بعدی ادامه مییابد.
گیتهاب اکشن GitHub Actions یکی از ابزارهای گیتهاب است که به شما کمک میکنه تا…
اگر یک برنامه نویس فلاتر هستید و با از نسخه وب اپلیکیشن پروژتون استفاده میکنید…
به عنوان یک برنامه نویس فلاتر یا اندروید بعد از اتمام پروسه طراحی اپلیکیشن نیاز…
طراحی رابط کاربری اپلیکیشن پادکست خود را با استفاده از این کیت توسعه UI/UX فلاتر…
فایربیس، پلتفرمی قدرتمند از شرکت گوگل برای توسعه و مدیریت برنامههای موبایل و وب است.…
فلاتر یک فریم ورک برنامه نویسی چندسکویی است که این امکان را برای برنامه نویس…