برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی اولین کار معمولا یادگرفتن نحوه تعریف و استفاده از متغیر های می باشد به همین دلیل در این مطلب هم ما چگونگی تعریف متغیر و قرار هست با هم یادبگیریم.
اگر هنوز SDK زبان برنامه نویسی دارت را نصب نکرده اید به مقاله آموزش نصب زبان دارت مراجعه کنید.
در ابتدا باید با مفهوم متغیر یا Variable در برنامه نویسی آشنا شویم.
در برنامهنویسی، متغیر یک مکانیزم برای ذخیرهسازی و نگهداری دادهها و اطلاعات مختلف در حافظهی رایانه است.
متغیرها به برنامهنویسان امکان میدهند تا اطلاعات موقت و مقادیری که در طول اجرای برنامه تغییر میکنند را ذخیره کنند و به آنها در هنگام اجرا دسترسی داشته باشند.
از متغیرها برای ذخیره کردن اطلاعات و رفرنس ها در یک برنامه کامپیوتری استفاده میشود.
برای مثال کاربر در یک برنامه سن خود را وارد میکند و شما میتوانید سن وارد شده را در یک متغیر ذخیره کنید تا از آن در آینده استفاده کنید.
بدون وجود متغیر تقریبا امکان ساخت هیچ برنامه ای وجود نداره.
مقادیر ذخیره شده در یک متغیر امکان بروزرسانی و تغییر را دارند به همین دلیل به آن متغیر میگویند, البته متغیرهایی هم داریم که فقط یکبار مقداردهی می شوند.
در زبان دارت (Dart) مثل جاوا برای تعریف متغیر ابتدا نوع متغیر و سپس نام متغیر و قرار می دهیم هیچ تفاوتی با جاوا در این کار وجود ندارد.
از متغیر ها در طول برنامه نویسی برای ذخیره کردن اطلاعات استفاده می کینم. برای مثال از کاربر اسم و سن را درخواست میکنیم که وارد کند و ما برای اینکه به این مقدار ها دسترسی داشته باشیم در طول برنامه ابتدا آن ها را در متغیر ذخیره می کنیم.
کاربرد متغیرها در برنامهنویسی به صورت زیر است:
isLoggedIn
را برای نگهداری وضعیت ورود کاربر به سیستم استفاده کنیم.استفاده از متغیرها در برنامهنویسی، یکی از مفاهیم اساسی است که هر برنامهنویس باید با آن آشنا باشد. با استفاده بهینه از متغیرها و مقادیر ذخیرهشده در آنها، برنامهها به صورت کامل و درست اجرا میشوند و به اهداف موردنظر برنامهنویسان دست مییابند.
انواع مختلف Data Type و یا داده در برنامه نویسی وجود دارد که از هرکدام از این نوع داده برای یک نوع متغیر استفاده می کنیم. برای مثال ما اگر قصد ذخیره کردن یک کلمه یا رشته یا کاراکتری داشته باشیم می توانیم از نوع داده String استفاده کنیم.
String name = "Dart";
print(name);
در مثال بالا یک متغیر از نوع String با نام name و مقدار Dart تعریف کردیم و در خط بعدی این متغیر و به کاربر نمایش می دهیم.
برای وارد کردن اطلاعات در String حتما باید از یک جفت “” استفاده کنیم.
اگر بخواهیم یک عدد صحیح و در متغیری ذخیره کنیم از نوع متغیر int استفاده می کنیم.
int a = 12;
int b =34;
print(a);
print(b);
در مثال بالا دو متغیر با نام های a و b تعریف کردیم که به ترتیب مقدار های 12 و 34 را دارند.
متغیر ها به مقدار اولیه که به آنها میدهیم وابسته نیستند و هروقت که نیاز داشتیم میتونیم مقدار آن ها را تغییر دهیم.
int a =12;
a=32;
برای تعریف متغیر میتونیم از کلمه کلیدی var نیز مثل زبان جاوا اسکریپت استفاده کنیم.
با این روش دیگر نیازی نیست که نوع متغیر و مشخص کنیم و خود زبان دارت بسته به مقداری که در متغیر قرار می دهیم نوع متغیر را متوجه می شود.
var name = "Hesam";
var a = 12;
var b = true;
فریمورک فلاتر از زبان برنامه نویسی دارت برای توسعه برنامه های مختلف استفاده میکند, بنابراین جهت استفاده از آن تسلط به زبان دارت یک الزام میباشد.