ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است
0
سبد خرید شما خالی است

آموزش جامع انتشار اپلیکیشن اندروید و فلاتر در فروشگاه گوگل پلی Google play

برنامه نویسی فلاتر

به عنوان یک برنامه نویس فلاتر یا اندروید بعد از اتمام پروسه طراحی اپلیکیشن نیاز دارید تا خروجی کار خود را در دسترس افراد و کاربران قرار دهید. چه جایی بهتر از گوگل پلی برای این کار.

اگر هنوز با برنامه نویسی فلاتر آشنا نیستید میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بر اساس آخرین آمار گوگل پلی، بیش از ۳.۵۵ میلیون اپلیکیشن در این فروشگاه وجود دارد.

تصور کنید که بازار توسعه اپلیکیشن چقدر پر رونق شده است؟

با آپلود شدن روزانه بیش از ۳ هزار اپلیکیشن در گوگل پلی، کسب و کارها با رقابتی شدید، انتخاب‌های متنوع مصرف‌کنندگان و فرصت‌های بی‌شمار ناشی از راه‌حل‌های موبایلی که با پیشرفته‌ترین ابزارها و تکنولوژی‌ها ساخته شده‌اند، روبرو هستند.

این راه‌حل‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا در بازاری پرسود، متمایز شوند.

گوگل پلی (Google Play) یک پلتفرم توزیع دیجیتال است که توسط گوگل برای سیستم عامل اندروید اداره می شود.

این پلتفرم شامل فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) برای دانلود برنامه ها، بازی ها، فیلم ها، موسیقی، کتاب ها و سایر محتوای دیجیتال، و همچنین خدمات دیگری مانند Google Play Music و Google Play Books است.

ساختار گوگل پلی:

  • فروشگاه گوگل پلی:
    • برنامه ها و بازی ها: شامل برنامه های رایگان و پولی، و همچنین برنامه های پیش ثبت نام شده و دسترسی زودهنگام است.
    • فیلم ها و تلویزیون: شامل فیلم ها و برنامه های تلویزیونی برای خرید یا اجاره.
    • موسیقی: شامل آهنگ ها و آلبوم های برای خرید یا پخش استریم.
    • کتاب ها: شامل کتاب های الکترونیکی برای خرید یا دانلود
    • مجلات: شامل اشتراک مجلات دیجیتالی.
  • خدمات گوگل پلی:
    • Google Play Music: سرویس پخش موسیقی جریانی با اشتراک ماهانه.
    • Google Play Books: سرویس خواندن کتاب های الکترونیکی با امکان خرید یا دانلود کتاب.
    • Google Play Movies & TV: سرویس تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی به صورت آنلاین یا آفلاین.
    • Google Play Pass: سرویس اشتراکی که به کاربران امکان دسترسی به مجموعه ای از برنامه ها و بازی ها را بدون تبلیغات و پرداخت درون برنامه ای می دهد.

قبل از اینکه سراغ فرآیند انتشار برنامه برویم، بیایید به چند نکته‌ای که باید قبل از انتشار برنامه خود در پلی استور در نظر بگیرید، نگاهی بیندازیم.

نکاتی که باید قبل از انتشار برنامه اندرویدی خود در پلی استور در نظر بگیرید

  • در حالی که با آپلود برنامه خود در پلی استور گوگل پیش می‌روید، اسکرین شات‌های باکیفیت، توضیحات برنامه و فایل apk کامپایل شده را آماده داشته باشید.
  • همانطور که کارشناسان توصیه می‌کنند، اگر قصد دارید یک Android App Bundle ارسال کنید، مطمئن شوید که در Play App Signing ثبت نام کرده‌اید.
    ثبت نام در Play App Signing به طور اساسی، کلید امضای برنامه شما را در زیرساخت امن گوگل ذخیره می‌کند و گزینه‌های ارتقاء متعددی را برای بهبود امنیت ارائه می‌دهد.
  • مطمئن شوید که از حداکثر اندازه مجاز دانلود فایل فشرده شده (Compressed Download Size Limit) تجاوز نمی‌کنید، زیرا گوگل پلی فقط دانلود برنامه‌های فشرده شده با حجم 150 مگابایت و حتی کمتر از آن را پشتیبانی می‌کند.
    در غیر این صورت، برای کاهش حجم برنامه باید کدها و منابع استفاده نشده را حذف کنید و از تکنیک‌های دیگر برای به حداقل رساندن اندازه برنامه استفاده کنید.

در این بخش مرحله به مرحله با انتشار اپلیکیشن های اندرویدی در فروشگاه گوگل پلی آشنا میشویم.

شما میتوانید پروژه هایی که با زبان دارت و فریمورک فلاتر طراحی کرده اید یا از زبان برنامه نویسی کاتلین و جاوا به شکل نیتیو استفاده کرده اید خروجی گرفته و آن را در دسترسی عموم قرار دهید.

یکی از مراحل اصلی و اولیه انتشار یک برنامه اندرویدی در پلی استور، ایجاد یک حساب توسعه دهنده گوگل در کنسول Google Play است.

کنسول Google Play را می توان به عنوان یک سیستم عامل پشتیبان برای تمام برنامه های منتشر شده در پلی استور در نظر گرفت.

توسعه دهندگانی که قصد انتشار برنامه در پلی استور را دارند، باید در کنسول گوگل پلی یک حساب توسعه دهنده ایجاد کنند و هزینه یک بار مصرف 25 دلاری را با استفاده از کارت اعتباری یا روش های بانکداری آنلاین پرداخت کنند.

همچنین به خاطر داشته باشید که پس از ارسال درخواست، فعال شدن حساب توسعه دهنده ممکن است تا 48 ساعت طول بکشد.

گوگل پلی کنسول

به محض ورود به کنسول، باید با شناسه جیمیل خود وارد شوید.

بعد از ورود به سیستم، کنسول Google Play از شما می پرسد که آیا مالک حساب برنامه یک توسعه دهنده فردی یا یک سازمان است.

بر اساس مالکیت، اطلاعات اولیه در مورد خودتان یا سازمان خود را وارد خواهید کرد که منجر به بخش پرداخت و ایجاد نهایی حساب می شود.

گوگل پلی اپلیکیشن

در نهایت، مطمئن شوید که تمام اطلاعاتی را که هنگام ایجاد حساب درخواست می شود، به طور کامل پر کنید.

اگر برنامه شما شامل خریدهای درون برنامه‌ای است، مرحله مهم بعدی پیوند دادن حساب توسعه‌دهنده شما با حساب فروشنده (Merchant Account) است.

اگر قبلاً یک حساب فروشنده موجود دارید، می‌توانید به بخش «دانلود گزارش‌ها» (Download reports) رفته و «مالی» (Financial) را انتخاب کنید.

با این حال، برای دسترسی به این صفحه، باید یک حساب Google Merchant ایجاد کنید. برای ایجاد حساب، روی «تنظیم حساب فروشنده» (Set up a merchant account) کلیک کنید.

گوگل مرچنت

پس از ایجاد حساب فروشنده جدید، این حساب به طور خودکار به حساب کنسول Google Play شما لینک می‌شود و به شما امکان می‌دهد فروش برنامه، مدیریت و تجزیه و تحلیل آن‌ها و ایجاد گزارش را انجام دهید.

بعد از اینکه حساب فروشنده به کنسول Google Play شما لینک شد، مرحله بعدی ایجاد یک برنامه است. برای ایجاد برنامه، چند مرحله ضروری وجود دارد که باید دنبال کنید:

روی منو > همه برنامه‌ها (All applications) کلیک کنید.

گزینه «ایجاد برنامه» (Create Application) را انتخاب کنید.

انتشار اپلیکیشن اندروید

سپس، کنسول پلی از شما می‌خواهد برخی از جزئیات اولیه برنامه را وارد کنید. برای مثال:

  • نام برنامه (App Name): باید در این قسمت نامی با طول حداکثر ۳۰ کاراکتر وارد کنید که در کنسول Google Play نمایش داده می‌شود. با این حال، این نام برنامه بعداً قابل تغییر است.
  • زبان پیش فرض (Default language): فیلد مهم دیگری تنظیم زبان برنامه است. می‌توانید به منوی کشویی بروید و زبان پیش فرض برنامه خود را تنظیم کنید.
  • برنامه یا بازی (App or game): گام بعدی تعریف این است که آیا یک برنامه یا یک بازی را آپلود می‌کنید، اما این مورد هم بعداً از تنظیمات فروشگاه قابل تغییر است.
  • رایگان یا پولی (Free or paid): مشخص کنید که آیا برنامه شما به صورت رایگان در دسترس است یا نیاز به پرداخت کاربر دارد.
    بخش رایگان یا پولی بعداً از صفحه برنامه پولی قابل به‌روزرسانی است، اما فقط تا زمانی که برنامه خود را منتشر نکرده‌اید. پس از راه‌اندازی برنامه، نمی‌توانید آن را از رایگان به پولی تغییر دهید.
حساب کاربری گوگل پلی

پس از پر کردن و تأیید تمام اطلاعات فوق، کنسول Google Play از شما تاییدیه‌هایی را درخواست می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که برنامه شما با قوانین توسعه‌دهندگان گوگل مطابقت دارد و قوانین صادرات ایالات متحده را می‌پذیرد.

به محض موافقت با شرایط و ضوابط، روی «ایجاد برنامه» (Create App) کلیک کنید.

گام بعدی برای آپلود برنامه در کنسول Google Play، پر کردن اطلاعات ضروری در مورد لیست برنامه است.

هنگامی که روی “ایجاد برنامه” کلیک می کنید، کنسول Play به طور خودکار شما را به یک داشبورد واحد هدایت می کند که در آن باید جزئیات لازم برای راه اندازی برنامه خود را وارد کنید.

خروجی اپلیکیشن اندروید

کنسول Google Play در مورد موارد زیر سوال خواهد کرد:

  • نام برنامه (App name): همانطور که قبلاً در مرحله قبل نام برنامه را وارد کرده اید، نیازی به وارد کردن مجدد همان نام نیست؛ با این حال، اگر می خواهید عنوان را ویرایش کنید، این جایی است که می توانید نام را تغییر دهید.
  • توضیحات کوتاه (Short description): این فیلد نیاز به یک توضیح ۸۰ کاراکتری دارد که به بهترین شکل برنامه شما را توصیف کند.
  • توضیحات کامل (Full description): فیلد بعدی بعد از توضیحات کوتاه به شما امکان می دهد تا برنامه خود را به طور کامل توضیح دهید.
    می توانید محدودیت کلمات را تا ۴۰۰۰ کاراکتر گسترش دهید و از کلمات کلیدی هدفمند خود برای هدایت گوگل به منظور به اشتراک گذاشتن برنامه خود با مخاطبان مرتبط استفاده کنید.
قرار دادن اپلیکیشن اندروید در گوگل

پس از اینکه تمام این اطلاعات به کنسول گوگل اضافه شد، مرحله بعدی اضافه کردن گرافیک‌های برنامه، دسته‌بندی برنامه و خط‌مشی رازداری است.

به یاد داشته باشید که قبل از شروع فرآیند انتشار برنامه، از شما خواسته بودیم تصاویر با کیفیت بالا را آماده کنید؛ این همان جایی است که از تمام آن تصاویر استفاده خواهد شد.

گام بعدی که بسیار مهم است، تکمیل پرسشنامه رتبه‌بندی محتوا است.

بدون رتبه‌بندی محتوای برنامه شما، گوگل آن را یک برنامه بدون رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد و مطمئناً آن را از فروشگاه Google Play حذف خواهد کرد.

از آنجایی که احتمالاً این را نمی‌خواهید، بیایید مراحل اضافه کردن رتبه‌بندی محتوا را یاد بگیریم.

برای افزودن رتبه‌بندی محتوا، باید به داشبورد اصلی بروید، برنامه خود را راه‌اندازی کنید و گزینه «رتبه‌بندی محتوا» را انتخاب کنید.

داشبورد بعدی ظاهر می‌شود و شما می‌توانید دکمه «شروع پرسشنامه» را پیدا کنید؛ روی این دکمه کلیک کنید تا کار را شروع کنید.

برنامه نویسی موبایل

در بخش رتبه‌بندی محتوا، باید اطلاعات اولیه در مورد برنامه خود را وارد کنید. این بخش به سه زیربخش تقسیم می‌شود: دسته‌بندی‌ها (Categories)، پرسشنامه (Questionnaire) و خلاصه (Summary).

در بخش دسته‌بندی‌ها، باید آدرس ایمیل که کاربران می‌توانند برای تماس با شما از آن استفاده کنند و همچنین دسته‌بندی برنامه‌ای که در پلی استور منتشر می‌کنید را وارد کنید.

آموزش فلاتر

پس از اینکه فیلدهای بالا را پر کردید، روی دکمه «بعدی» کلیک کنید و به بخش پرسشنامه هدایت خواهید شد.

بخش پرسشنامه به گوگل اجازه می‌دهد تا در مورد برنامه شما بیشتر بداند تا مخاطبان هدف شما را بهتر درک کند.

این پرسشنامه شامل سوالاتی در مورد انواع محتوایی است که در برنامه شما وجود دارد، مانند خشونت، برهنگی، قمار، و غیره. با صداقت به سوالات پاسخ دهید تا رتبه بندی مناسبی برای برنامه شما تعیین شود.

آموزش برنامه نویسی اندروید

هنگامی که تمام جزئیات پر شد، می توانید خلاصه رتبه بندی محتوا را مشاهده کنید و برای اعمال تغییرات روی «ارسال» (Submit) کلیک کنید.

آپلود کردن فایل APK در کنسول Google Play مهمترین مرحله از فرآیند انتشار برنامه است، جایی که برنامه در نهایت آپلود شده و برای بررسی توسط گوگل و انتشار آن ارسال می شود.

اما قبل از اینکه برنامه را آپلود کنیم، یک تصمیم مهم که باید بگیرید نوع انتشار برنامه است:

  • تست داخلی (Internal Test): موجود برای حداکثر ۱۰۰ تستری که شما انتخاب می‌کنید.
  • تست بسته (Close Test): فقط برای تعداد محدودی از تسترها در دسترس است.
  • انتشار نهایی (Production Release): برای همه کاربران Play Store در کشورهای انتخابی شما در دسترس است.
  • تست باز (Open Test): برای تسترهای Google Play و کاربرانی که از طریق لیست فروشگاه شما به تست‌ها ملحق می‌شوند، در دسترس است.

پس از اینکه نوع تست را انتخاب کردید، می توانید به داشبورد بروید و گزینه “ایجاد نسخه جدید” را انتخاب کنید.

آپلود فایل اندروید

پس از انتخاب «ایجاد نسخه جدید»، به داشبوردی هدایت می‌شوید که در آن بسته‌های برنامه (app bundles) و جزئیات انتشار را آپلود خواهید کرد.

هنگامی که تمام جزئیات را وارد کردید، صحت همه چیز را تأیید کنید و آخرین مرحله از این راهنما در مورد آپلود برنامه در Google Play را دنبال کنید و برنامه را به پلتفرم اضافه کنید.

برنامه نویسی اندروید

سپس به تب «انتشار برنامه‌ها» (App Releases) بروید و «مدیریت تولید» (Manage Production) را انتخاب کنید و سپس «ویرایش انتشار» (Edit Release) را بزنید.

روی «بررسی» (Review) و سپس گزینه «شروع انتشار در تولید» (Start rollout to production) کلیک کنید.

گزینه «تأیید» (Confirm) را انتخاب کنید، و تمام شد!

شما با موفقیت برنامه خود را به صورت رایگان در حساب Google Play Store آپلود کرده‌اید.

پس از انجام آپلود برنامه Google Play، باید با صبر منتظر بررسی و تأیید برنامه خود توسط گوگل باشید.

فرآیند تأیید برنامه گوگل ممکن است چند ساعت یا حتی تا ۷ روز طول بکشد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که برای انتشار موفقیت آمیز برنامه یا انجام هرگونه تجدید نظر در صورت نیاز، آمادگی کامل دارید.


پس از تأیید برنامه، باید یک برنامه بازاریابی دقیق برای شروع تبلیغ و توزیع برنامه خود به مخاطبان هدف خود داشته باشید.

پس از انتشار در پلی استور و پذیرش توسط مخاطبان، اجازه ندهید برنامه راکد بماند.

در عوض، اطمینان حاصل کنید که بینش و تجزیه و تحلیل داده‌ها را بررسی می‌کنید و به دنبال الهاماتی برای تقویت برنامه خود و ارائه خدمات بهتر به مخاطبانتان باشید.

همانطور که در بازار بسیار رقابتی و پر سود امروز، کسب و کاری که قصد پیشرفت دارد باید به تکامل و بهبود خدمات خود برای مطابقت با سرعت فناوری در حال رشد و انتظارات پویای مشتری ادامه دهد.

یک پاسخ به “آموزش جامع انتشار اپلیکیشن اندروید و فلاتر در فروشگاه گوگل پلی Google play”

  1. روح الا احمدوند گفت:

    برنامه خوبی قطع میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Hesam
10 مارس 2024
آموزش فارسی فلاتر
آموزش فارسی flutter